Visie

 

Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in het vak? Een aantal staan hier op een rij.

 

We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.

Een uitspraak van veranderkundige Jan Rotmans. Dat vraagt ook om andere communicatie en een andere communicatiediscipline. Wat is de toekomst en de meerwaarde van het communicatievak? Welke nieuwe disciplines ontstaan in het vak? Deze en andere vragen staan centraal bij Ontwikkeling van het communicatievak. Een tweetal kernvelden krijgen op deze website specifieke aandacht: merkmanagement en interactiemanagement. Het zijn de basis aandachtsgebieden voor de nieuwe communicatiefunctie. Ook andere disciplines komen hier aan bod. Tot slot kun je lezen over ontwikkelingen van en diverse modellen voor de organisatie van de communicatiefunctie. Heb je zelf een interessant artikel, column of andere bijdrage? Mail het ons via contact.

Trends en ontwikkelingen

Wat gebeurt er in de omgeving? Trendwatchers helpen ons duiden.

 

 

 

 

Lees meer

Merkmanagement

Het corporate merk wordt steeds belangrijker. Merkmanagement is dan ook hét aandachtsgebied voor communicatie en marketing. 

 

 

Lees meer

Framing

We kijken met verschillende brillen naar de werkelijkheid. Om jouw boodschap over te laten komen is het belangrijk de “bril” van de ander te (leren) kennen en te gebruiken in jouw boodschap. 

 

Lees meer

reputatiemanagement

Een goede reputatie is goud waard. Het is in deze tijd bijna niet meer mogelijk de reputatie te managen in beeldvorming – op reactieve wijze. Reputatiemanagement vraagt om proactieve sturing vanuit ethisch, en oorpsornkelijk gedrag, vanuit de identiteit van de organisatie weergegeven. Geen woorden maar daden is daarbij het motto.

 

Lees meer

Interactiemanagement

Invloed is verschoven van de organisatie naar de omgeving. Klanten zijn in the lead, organisaties kiezen geen stakeholders meer maar stakeholders kiezen de organisatie. Reputaties worden gevormd door vooral het gedrag van de organisatie.  Interactiemanagement: van webcare tot stakeholdermanagement is dan ook een must voor iedere communicatieafdeling.

 

Lees meer

 

De organisatie van de communicatie

Van belang is flexibiliseren van de communicatiefunctie zodat deze adequaat, creatief, proactief vanuit een visie kan opereren. Underpromise, overdeliver is daarbij het motto. Alleen de strategische functies in huis, de rest op verschillende andere manieren inrichten.

 

Lees meer

Overheidscommunicatie

Jaren hebben we gewerkt aan communicatie in het hart van beleid. Deze tijd is voorbij. Beleid volgt communicatie. Het is juist met anderen en in de praktijk dat met elkaar wordt bepaald welke koers we varen en welke oplossingen worden gevolgd. beleid volgt uit d epraktijk voort. Dat betekent goed inrichten van communicatieprocessen.

 

Lees meer

De communicatiefunctie

Met alle veranderingen in de omgeving en in organisaties is de communicatiefunctie sterk aan verandering onderhevig. Specialiseren is een must. Nieuwe loten aan de stam zijn daarbij gedragsbeïnvloeding, content-management, interactiemanagement, en de oude loten aan de stam zijn sterk aan verandering onderhevig. Deze fundamentele verandering in het vak geldt overigens ook voor vakgebieden als marketing, strategie en HRM.

 

Lees meer

Contentmanagement

Contentstrategie is een planmatige en duurzame aanpak voor het inzetten van content om iedereen te voorzien in zijn informatiebehoeften en om effectief bij te dragen aan de (merk)waarden en doelstellingen van een bedrijf. Het gaat niet meer om het zenden van de boodschap, noch om alleen te reageren op vragen en informatiebehoeften van derden. Het gaat om slimme interacties tussen verschillende groepen vanuit het eigen merk. 

 

Lees meer